tiistai 20. syyskuuta 2011

Le Havre (2011)

Suomi / Ranska
Aki Kaurismäki

Le Havre on Aki Kaurismäen uutuuselokuva, joka keskittyy kuvaamaan laittomaan siirtolaisuuteen liittyviä ongelmia hyvin minimalistisella ja ihmisläheisellä tavalla. Juonikuvio punotaan siirtolaispojan ja ranskalaispariskunnan ympärille. Erityisesti tarina keskittyy kengänkiillottaja-Marcelin ja pakolaispoika-Idrissan väliseen kohtaamiseen. Muita keskeisiä henkilöitä ovat Marcelin sairastava vaimo sekä tummiin pukeutuva klassinen etsivähahmo. Klassista Kaurismäkeläistä kurjuutta siis tiedossa.

Elokuva on ehtinyt jo saada lukuisia ansioita. Cannesin festivaaleilla se oli kilpailusarjassa ja ansaitsi siellä muutaman erityismaininnan. Le Havre on valittu myös edustamaan Suomea seuraavassa Oscar-mittelössä ulkomaisten elokuvien sarjassa. Odotukset olivat siis korkealla kun astelin teatterisalin pimeyteen.

Elokuva poikkeaa Kaurismäen tuotannosta sijoittumalla Ranskaan ja puhuttu kielikin on luonnollisesti sikäläistä. Tämä ei estä Kaurismäkeä käyttämästä luottonäyttelijäänsä Kati Outista (Marcelin vaimo), joka osaa elokuvassa käytettävän kielen varsin hyvin. Outisen hahmo elokuvassa on itse asiassa syntyperäinen ranskalainen, siinä missä toinen suomalaisnäyttelijä Elina Salo taas esiintyy muualta tulleena kahvilanpitäjänä. Muissa rooleissa nähdään André Wilms, Jean-Pierre Darroussin ja Blondin Miguel.

Elokuvan ranskalaismauste vaikuttaa selvästi Kaurismäkeläisen dialogin sisältöön. Tietty minimalistisuus dialogissa on vielä läsnä, mutta Le Havressa hahmot vaihtavat välillä jopa turhanpäiväisiä ajatuksia ihan eri tahtiin kuin ohjaajan leffoissa on totuttu. Tämä ei sinällään häiritse, mutta itselleni Kaurismäen tyyli on usein ollut ”se juttu”. Kaurismäen kädenjälki näkyy dialogin ja tarinan lisäksi vahvasti myös kuvauksessa ja musiikissa. Ympäristö on rapistunutta, ihmiset köyhiä, autot 70-80 luvulta, ja radiossa soi iskelmä ja rautalanka. Tunnelma on siis kohdillaan. Bonuksena kannattaa bongata alun linkitys Kaurismäen edelliseen elokuvaan, sekä muutama Suomi-viittaus.

Odotetuista ansioistaan huolimatta elokuva oli minulle lievä pettymys. Le Havresta löytyivät kyllä ohjaajan aiemmista leffoista tutut mausteet, mutta se oli juoneltaan jopa liian suoraviivainen ja ennalta arvattava. Tästä syystä puolentoista tunnin elokuva tuntui parituntiselta. Sympaattisen sanomansa sekä perusvarman tunnelmansa puolesta Le Havre ottanee kuitenkin paikkansa Kaurismäen uuden tuotannon yhtenä keskeisenä teoksena – varsinkin kansainvälisesti.

Tarina: 7
Näyttely & hahmot: 9
Tunnelma: 9
Kuva & ääni: 8
Kokonaisarvosana: 8.3

2 kommenttia:

  1. Paavo, olet varsin tarkkaan havainnoinut ja selvittänyt taustoja. Itse antaisia jopa hieman paremman arvosanan kuin sinä. Minusta elokuvassa oli aika paljon samaa tunnelmaa kuin filmissä "Mies vailla menneisyyttä". Nimittäin molemmissa oli eräänlainen konsertti ja esiintymässä menneen maailman tähti, siinä aikaisemmassa se oli Anneli Tähti. Elokuva on hieman myyttinen ja hassau sekoitus aikaisempia kausia, tupakoivia ja viiniä nautiskelevia nukkavieruja (elämän) taiteilijatyyppeja ja katsojasta vähän eksyneitä suomalaisia näytelijöitä. Aika hyvin ne suomalaiset sinne istuivat, vaikka katsojana vähän vaivasikin, mitä ne Ranskassa tekevät.
    Jos filmi tehtäisiin Suomessa, nykyaikana sanottaisiin, mikä tupakkatehdas on sponsoroinut, kun sätkä tuntui palavan melkein joka iikan huulessa jatkuvasti. Kuvaako Kaurismäki ehkä itseään.
    Varsinainen sanoma on tietysti pienen ihmisen puolustus, vaikka teema aiheuttaakin tällä hetkellä ristivetoa Suomessa maahanmuuttajakeskusteluineen. Onko meillä kuitenkin varaa ottaa ihminen huomioon ja antaa omastamme. Minuun vaikutti, miten ehdottomasti ja välittömästi elokuvan vähäväkiset paikalliset auttoivat afrikkalaispoikaa. Jopa poliisitarkastaja osoitti, että hänellän sydäntä.
    Mitäpä muut tuumivat.
    T: RR

    VastaaPoista
  2. Tekee mieli mennä katsomaan ja nyt vielä enemmän, koska luin arviointisi.

    VastaaPoista